Ja Nee Sticker

Per jaar worden een slordige 12,5 miljard (12.500.000.000) reclame folders bij Nederlandse huishoudens in de brievenbus gestopt. Nog opmerkelijker is het feit dat merendeel van deze papieren reclame folders gewoon digitaal beschikbaar zijn. Tegenwoordig kunnen we via internet de meeste producten, diensten of aanbiedingen van vele winkels en bedrijven snel en eenvoudig opzoeken. Vind u ook dat deze reclame folders achterhaald zijn, en wilt u toch de huis-aan-huis bladen blijven ontvangen om op de hoogte te blijven van het lokale nieuws?

De JA NEE Sticker aanvragen

Niet alle brievenbussen zijn hetzelfde. Daarom hebben we voor alle typen brievenbussen een JA NEE Sticker beschikbaar. U kunt de JA-NEE-sticker hieronder aanvragen. Bestel de sticker die het best bij uw type brievenbus past. Bij grotere bestellingen is de verzending gratis.

Bestel hier een van de ja nee sticker varianten:

Wat kan ik doen tegen ongewenste reclame en folders in mijn brievenbus?
Ik wil wel huis aan huis bladen.

Plak een JA-NEE-sticker op uw brievenbus, dan ontvangt u geen ongeadresseerde reclame en folders meer. Maar u ontvangt nog wel huis-aan-huis bladen in de brievenbus. De ja nee sticker kun je hier aanvragen.

Wat zijn huis aan huis bladen?

Een huis-aan-huisblad brengt lokaal en eventueel regionaal nieuws. Vaak bevat het een gemeentepagina met gemeentelijke mededelingen en bouw- en sloopvergunningen. Vrijwel altijd is er een overwegend journalistieke voorpagina en ligt de verhouding redactioneel-advertenties ongeveer op 1:2. Redactioneel bestaat een huis-aan-huisblad vaak uit:

  • beperkte politieke berichten (meestal geen raadsverslagen), maar wel nieuws, agenda’s en interviews
  • cultuur (meestal geen recensies)
  • sportverslagen op lokaal niveau
  • ingezonden stukken
  • politieberichten
  • wonen
  • autoberichten (meestal sterk gekoppeld aan advertenties)
  • berichten over het plaatselijke openbaar vervoer (met name omleidingen en dergelijke)
  • vakantieberichten
  • vrouwenberichten, lifestyle
  • columns.
  • kleine-advertentierubriek voor particulieren,

Het uitbrengen van speciale nummers, vaak gekoppeld aan een braderie of ander lokaal feest waar de middenstand een grote rol in speelt, komt ook veel voor. Ook uitkranten met nieuws over het culturele aanbod van het komende seizoen, is een bekend verschijnsel bij h-a-h-bladen
Vrijwel iedere plaats in Nederland heeft één of meer van deze bladen, die meestal wekelijks worden uitgebracht en gedistribueerd.
Andere namen worden ook gebruikt: nieuwsblad, courant, weekblad. Door het wegvallen van plaatselijke en regionale dagbladen neemt hun belang toe. Ook het nieuwsgehalte is sinds de jaren 1960 sterk gestegen.

JA-NEE-sticker

Als u geen ongeadresseerd reclamedrukwerk wilt ontvangen, maar wel huis aan huis bladen, dan kunt u deze brievenbussticker hier aanvragen:

  • NEE-JA-sticker: u krijgt geen reclamedrukwerk in uw brievenbus, maar wel huis-aan-huisbladen.

Groote post verspreiders zoals PostNL bezorgen geen ongeadresseerde post op adressen met een ja/nee of nee/nee sticker of een andere mededeling waaruit blijkt dat ontvangst van ongeadresseerde post(folders) niet gewenst is.

Klacht ongeadresseerde reclame

Ontvangt u toch ongeadresseerd reclamedrukwerk, ondanks een sticker op uw brievenbus? Dan kunt u een klacht indienen bij de adverteerder of de verspreider. Zij moeten de klacht onderzoeken en binnen 4 weken beantwoorden. Handelen zij uw klacht niet op tijd of naar tevredenheid af? Dan kunt u binnen 4 weken een klacht indienen bij de Stichting Reclame Code.

Geadresseerde reclame en folders stoppen

Geadresseerde reclame (‘direct mail’) staat op uw naam en wordt meestal door de postbode bij u bezorgd. Ook reclame met uw adres erop en gericht ‘aan alle bewoners’ is geadresseerde reclame. U kunt zich hiervoor gratis afmelden bij Postfilter. Bij Postfilter kunt u ook aangeven dat u reclame van bepaalde soorten bedrijven (sectoren) wel wilt blijven ontvangen. Bijvoorbeeld van loterijen of energiebedrijven.
Bedrijven waarvan u klant bent of bent geweest mogen u wel geadresseerde reclame blijven sturen. Wilt u deze reclame niet meer ontvangen, dan kunt u dit bij het bedrijf zelf melden. Daarmee maakt u gebruik van uw ‘recht van verzet’.

Winkelwagen